Sivistystoimialan kehittämishankkeet
Perusopetus
Tasa-arvohanke
- Someron perusopetuksen ja varhaiskasvatuksen toimenpiteet tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden edistämiseksi 2024-2027. Hankkeen tavoitteena on kehittää räätälöityä tukea oppimiseen ja koulunkäyntiin mahdollisimman varhaisessa vaiheessa, erityisenä huomiona nivelvaiheet sekä oppimisen ja kasvun tuen jatkumo varhaiskasvatuksesta 2. asteelle.
Kansainvälisyys perusopetuksessa
- Lukumummien lukupäivät -hankkeella vahvistetaan lukemista ja lukemisen ymmärtämistä, kartutetaan oppilaiden sanavarastoa ja innostetaan oppilaita kirjojen ääreen. Mallia skaalataan Suomi-kouluihin sekä tehdään lukutaidon kehittämiseen liittyvää luokkayhteistyötä mm. kyproslaisen koulun kanssa. Tutustu hankkeeseen
Lukio
Koronahanke
- Valtion erityisavustus lukiokoulutuksen järjestäjille koronavirusepidemian johdosta tarvittaviin tukitoimiin 2022-2024.
- OPH:n koronahankkeella on tarjottu tukiopetusta ja rästipajatoimintaa lukiolaisille sekä palkattu resurssiopettaja tukemaan koronan aiheuttamia osaamisen puutteita ja vähennetty opettajien työnkuormitusta. Lisäksi on lisätty opinto-ohjaajan ja ryhmänohjaajien antamaa ohjausta sekä vahvistettu yhteisöllisyyttä ja tuettu sosiaalisia taitoja hyvinvointikursseilla.
Laatu ja saavutettavuus
- Valtion erityisavustus lukiokoulutuksen laatu- ja saavutettavuusohjelman edistämiseen 2022-2024.
- OPH:n laatu- ja saavutettavuushanke on usean lukion yhteishanke, jolla vahvistetaan lukioiden toimintakulttuuria, laadukasta oppimista, hyvinvointia ja osallisuutta, edistetään lukiokoulutuksen saavutettavuutta sekä kehitetään verkostomaisia toimintatapoja lukiossa.
Kansainvälisyyshanke
- Lukio Erasmus-kv-hanke alkaa 1.1.2024.
- Neljän valtion yhteinen Erasmus+-hanke tarjoaa opettajille ja opiskelijoille taitoja keskustella kulttuurisesti hankalista asioista koulussa ja luokkahuoneympäristöissä. Someron lukio yhdessä 11 muun toisen asteen oppilaitoksen kanssa tavoittaa yhteensä 36-60 opettajaa ja 240 opiskelijaa.
Lukiokoulutuksen tuen kehittäminen
- Oppimisen tuen järjestelmää kehitetään pedagogisista lähtökohdista käsin tuomalla aineenopettajien tueksi erityisopetuksen osaamista. Samalla tuetaan aineenopettajia oman aineen oppimistekniikoista ja vahvistetaan tietoisuutta tukitoimien käytöstä luokkatilanteissa.
Kirjasto
Luova lukutaito (kirjasto)
- OPH:n rahoittama viiden kunnan yhteisen Luova lukutaito –hankkeen tavoitteena on vahvistaa ja edistää paikallista ja alueellista lukutaitotyötä. Tavoitteena on rakentaa kuntiin ja kuntaverkostojen kesken sopivia toimintatapoja.
Liikunta- ja nuorisopalvelut
Someron harrastamisen malli
- Mieluisan ja maksuttoman harrastuksen mahdollistaminen somerolaisille lapsille ja nuorille (perusopetus). Tärkeä osa hanketta on lasten kuuleminen sekä harrastamattomien tavoittaminen ja saattaminen harrastuksen pariin.
Someron ikiliikkuja
- Kylillä asuvilla tulisi olla mahdollisuus pitää fyysisestä aktiivisuudestaan huolta kuten keskustan väellä. Palveluliikenne mahdollisuuden kartoittaminen liikuntaharrastuksiin sekä vertaisohjatun toiminnan lisääminen kylille.
- AVI:n liikunnallisen elämäntavan paikallisessa kehittämisavustuksessa tukena Voimaa vanhuuteen -ohjelma, jossa Somero ollut mukana jo vuodesta 2021.
Someron koulunuorisotyö
- Koulunuorisotyön vakiinnuttaminen Somerolle.
- AVI:n erityisavustusta kouluissa ja oppilaitoksissa tehtävän nuorisotyön vahvistamiseen ja kehittämiseen hoitaa kokoaikaisesti koulunuorisotyöntekijä.
Someron kaupungin etsivä nuorisotyö
- Somerolla koulunsa keskeyttävien, ilman koulupaikkaa jääneiden ja palveluiden ulkopuolella olevien nuorten löytämiseksi. Etsivä nuorisotyöntekijä kartoittaa nuorten palveluntarpeen ja ohjaa heidät oikeiden palvelujen piiriin.
- AVI:n etsivä nuorisotyö -hankkeella kustannetaan etsivän nuorisotyöntekijän palkkakustannukset.
Someron starttipaja
- Starttipaja on tarkoitettu alle 29-vuotiaille somerolaisille, jotka ovat koulutusta tai työtä vailla. Someron nuorten starttipaja on matalan kynnyksen paja ja sen tarkoituksena on toimia ponnahduspaikkana töihin, koulutukseen tai työkokeiluun ja sitä kautta edistää nuorten osallisuutta ja edellytyksiä toimia yhteiskunnassa.
Päivitetty 11.10.2024/JS